Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přestaňme s přechylováním cizích příjmení

Jmenuji se Jan Bucki, narodil jsem se v Praze, hlavním městě tehdejšího Československa. Jak je patrné, naše rodinné příjemní není českého původu. Rodina, podle které se jmenujeme, však setrvává na území Čech už více než 3 generace. Moje maminka se jmenuje Daniela Buckiová. Od dětství jsem to vnímal jako fakt, stejně jako to, že moje příjmení je pro spoustu lidí zvláštní a mnohdy ho všelijak komolí. Tenhle fakt, že mojí mamince úřady přilepily po svatbě s mým tatínkem za jméno podivnou příponu, začal v mém dospívajícím mozku vrtat jako červ. Stalo se to takhle.

Moje maminka je vědecká pracovnice a dříve hodně cestovala. Občas pracovala dlouhodobě v zahraničí. Když v roce 1996 pobývala v Londýně, jel jsem ji navštívit. Tehdy jsme ještě nebyli členy EU. Stál jsem ve frontě občanů z nečlenských zemí a držel v ruce pas, zvací dopis a vyplněný formulář pro imigrační úřad. Jako navštěvovanou osobu jsem v dotazníku uvedl svou matku. Imigrační úředník se mě ptal, koho jedu navštívit. Odpověděl jsem, že svou matku. Imigrační úředník se zeptal, zda jsem ve formuláři uvedl její jméno. Ukázal jsem na vyplněnou kolonku. Úředník se mě zeptal, proč se má matka jmenuje jinak než já. Jeho dotaz jsem nechápal.

Asi mu to bylo podezřelé a tak mě vyslýchal ještě dalších 30 minut. Zřejmě neměl příliš mnoho zkušeností se slovanskými příjmeními.

Máma na mě čekala na letišti ve veřejné zóně a jako správná úzkostná matka byla polomrtvá strachy. Vysvětlil jsem jí, co se stalo a pak o tom dlouho přemýšlel. Pak jsem to pochopil. I přesto, že naše příjmení není české a končí samohláskou, měly tehdejší úřady potřebu ho doplnit příponou, aby zapadlo do škatulky. Když se moji rodiče brali, žili v totalitní zemi ovládané byrokraty, kteří pro jinakost neměli pochopení. Jak by to vypadalo, kdyby se žena jmenovala stejně jako muž? To, že v češtině existují příjmení jako například Dolejší a Janů, kde se přechýlení neprovádí, jako argument nestačilo.

Čas od času o tom znovu přemýšlím, když čtu v novinách články o cizích herečkách, zpěvačkách, političkách, modelkách, ale i obyčejných, mediálně neexponovaných ženách, které možná ani netuší, kde leží stát zvaný Česká republika, avšak kde se jejich příjmení v médiích mávnutím kouzelného proutku mění na úplně jiné.

Zaměstnancům médií, kteří jména pozměňují, to asi divné nepřidá a dále doplňují cizí ženská příjmení příponami. Kdybyste se jich zeptali, proč se tak děje, uslyšíte následující argumenty: Že by bez přechýlení nebylo možné poznat, jde-li o muže nebo o ženu. A že je to v souladu s pravidly české mluvnice. Český člověk přece musí na první pohled poznat, že Sharon Stone a Kim Kardashian není muž.

Chceme o nich číst, chceme vidět jejich fotografie nebo filmy, chceme slyšet jejich hudbu a zpěv, chceme znát jejich politické postoje, umění, architekturu. Nechceme však znát jejich jména. Musíme si je nejdříve počeštit, abychom mezi 10,5 miliony duší žijících na území našeho státu dokázali okamžitě rozlišit, zda jde o ženu nebo muže.

Když vidíme na jídelním lístku v restauraci mezi dezerty pokrm zvaný cheesecake, většina z nás nemá potřebu volat majiteli a žádat ho o přejmenování na: „čískejk“ nebo na popisné označení: „koláč se smetanovo-tvarohovým krémem“, které lépe respektuje české jazykové zvyklosti. Cheesecake není původem český koláč. Čeština pro něj nemá jednoznačný výrazový ekvivalent a tak nemáme potřebu ho přejmenovávat. Bereme jako fakt, že se tak jmenuje. Proč tolik respektu chováme ke koláči a ne k ženám s cizím příjmením?

Proč to u některých jmen jde a u některých nikoliv? Proč můžeme v novinách číst jména Édith Piaf nebo Marilyn Monroe, nikoliv však Angela Merkel nebo Jennifer Lopez?

Jedna z věcí, které mne nepřestává udivovat, je posedlost českých jazykozpytců při obhajování přechylování ženských jmen cizího původu. Měl bych spíš uvést slovo jazykozpytce v jednotném čísle, protože v České republice máme oficiálně pouze jedinou soudní znalkyni, zabývající se touto problematikou. Je jí Miloslava Knappová, významná badatelka v antroponomastice a jediná soudní znalkyně ČR v tomto oboru.

Tato dáma je autorkou knihy „Naše a cizí příjmení v současné češtině“.

K diskusi na téma přechylovat, či nepřechylovat uvádí:

„Skloňování jmen obecných i vlastních … patří k obecným zákonitostem češtiny a jejím systémovým vlastnostem. Přechylování a skloňování ženských příjmení v běžné společenské komunikaci k nim patří také, není tedy záležitostí legislativních rozhodnutí a nelze tudíž na ně vztahovat ani zákon o matrikách“.

Anotace díla rovněž uvádí následující: „Dodejme, že jde o dosud nejúplnější přehled typů mužských a ženských příjmení domácího i cizího původu, které se v češtině užívají, a nejpodrobnější návod, jak s nimi podle zásad české mluvnice zacházet při nejrůznějších příležitostech, jako např. při zápisu ženských příjmení do matrik, různých veřejných listin, při užívání cizích příjmení v médiích atd.“

Jinými slovy tato dáma obhajuje, pozměňování příjmení cizího původu a jejich počešťování s ohledem k české mluvnici, jejíž pravidla za hranicemi české kotliny končí.

Píše se rok 2014. Československo, kde jsem se narodil, už dávno neexistuje. Česká republika se stala demokratickou zemí a členem Evropské unie a já už nemusím stát jako občan třetí kategorie ve frontě na razítko do pasu, když letím do Londýna. Cestujeme, jíme cizí jídla, čteme cizí knihy, sledujeme cizí filmy, pracujeme nebo studujeme v zahraničí. Všude narážíme na to, že se lidé jmenují jinak, než jsme zvyklí.

Svět kolem nás je pestrý dost i bez našich mluvnických anachronismů vztahujícím se k cizím příjmením. Když je vypustíme, o nic zásadního se nepřipravíme. Jen přijmeme svět kolem takový, jaký je.

Navzdory české mluvnici a jediné žijící soudní znalkyni v oboru antroponomastiky říkám: Nechme cizím lidem a všemu ostatnímu jejich původní jména. To, že nezní česky, je normální.

Smiřme se s tím.

Hlavním účelem médií je informovat. Proto bych touto cestou rád apeloval na média, aby od svých přechylovacích tendencí upustila.

Je to zbytečné a zaostalé. Lidé, kterým absence přípon za cizími ženskými příjmeními vadí, si zvyknou. Zvyknou si na cizí jména v původním znění, stejně jako si jiní v době dávno minulé zvykli na fakt, že se Slunce netočí kolem Země.

Autor: Jan Bucki | čtvrtek 18.9.2014 6:55 | karma článku: 35,65 | přečteno: 4496x
  • Další články autora

Jan Bucki

Konec světa a Vánoce

Kdo by to čekal... Dnes mi na džíny ukáply slzy... Byly moje vlastní. Skoro nikdy jsem nebrečel. Dokonce ani na pohřbech. V dětství jsem plakával, jen když jsem dostal na zadek. Stalo se to jen několikrát a myslím, že pláč byl na místě. Čekalo se to ode mne.

21.12.2012 v 21:46 | Karma: 12,31 | Přečteno: 890x | Diskuse| Ostatní

Jan Bucki

Vločka

Z nebe padal sníh. Padal Tiše k zemi v bezvětří, laskavě a konejšivě... Padl na stromy, na široké a rovinaté lány, na domy, zkrátka na vše pod šedou zimní oblohou. Halil krajinu do bílé. Padl i na střechu velké budovy s okrovou fasádou, co sama o sobě vypadla jako velká sněhová vločka.

12.12.2012 v 14:03 | Karma: 6,87 | Přečteno: 656x | Diskuse| Ostatní

Jan Bucki

Library Lion

Jsem ve veřejné knihovně a prohlížím si dětskou obrázkovou knížku s názvem „Lev z knihovny“. Otáčím jednu stránku po druhé a prohlížím si obrázky. Později si čtu i jednotlivé statě, jež jsou vyvedeny velkými písmeny. Ta kniha je v mnoha ohledech poučná, neboť vysvětluje, že na světě existují pravidla, jež je nutné dodržovat a že když tato pravidla porušíme, je třeba přijmout odpovědnost, ačkoliv jsme ona pravidla porušili z důvodů, jež mohou morálně převyšovat princip, z jehož podstaty byla původně ustanovena. V duchu se sám sebe ptám, jako to, že jsou dětské knihy tak poučné a jak to, že si tak málo z moudrosti dětských knih pamatujeme v dospělosti.

7.10.2012 v 0:18 | Karma: 10,61 | Přečteno: 741x | Diskuse| Ostatní

Jan Bucki

Všechny ty zbytečné dny

Pro všechny, kteří touží stejně jako já usnout a probudit se, až bude po všem... Pro všechny, kteří ztratili někoho, kdo tu měl být napořád..

1.8.2012 v 13:21 | Karma: 15,21 | Přečteno: 1058x | Diskuse| Ostatní

Jan Bucki

Incredible India

Věnování: Tomu, koho by mohlo zajímat, jak jsem se měli. Taky kocouru Oliverovi. Jak bylo v Indii? Dobře. Abych byl konkrétnější, níže přidáváme pár indických pikantérií.

7.2.2012 v 10:34 | Karma: 16,89 | Přečteno: 906x | Diskuse| Ostatní

Jan Bucki

Rána jsou ve vlacích ČD velmi romantická...

Z mlžného oparu v bývalém pohraničí vystoupil z vlaku na perón José. Chvilku mžouravě zkoumal ceduli s nápisem Böhmisch Trübau a přemýšlel jestli je skutečně v cíli své cesty.

12.10.2010 v 16:51 | Karma: 10,90 | Přečteno: 1516x | Diskuse| Ostatní

Jan Bucki

!!!

V hotelu Imperial snídají pomačkané košile. Prsa přetínají sklady služebních cest. Ulíznuté, krátké vlasy a kruhy pod očima. V uších jim ještě zní odrhovačka z baru ve Stodolní. Na jazyku mají pachuť včerejška a ranní ústní vody.

10.9.2009 v 15:39 | Karma: 14,18 | Přečteno: 1197x | Diskuse| Ostatní

Jan Bucki

Podivuhodné odpoledne

Rok se přelomil. Starý před nějakými 13 hodinami skončil a nový se v šedomodrém oparu dral na svět. Venku se po prázdné ulici proháněla sněžná spraš obohacená o papírky z petard, která se nechtěla nikde uchytit.

8.2.2009 v 22:49 | Karma: 14,98 | Přečteno: 1127x | Diskuse| Ostatní

Jan Bucki

Vá-noční směna

Stařičký pánský bicykl při každém šlápnutí nespokojeně vrznul. Dalo hodně práce uvést ho do pohybu, ale když se to podařilo, jel pak skoro sám. Světla z lampiónů a neonových poutačů se odrážela od vlhké vozovky a kreslila v oparu vycházející z malých bister abstraktní obrazce.

27.12.2008 v 21:22 | Karma: 17,63 | Přečteno: 998x | Diskuse| Ostatní

Jan Bucki

Čmelák

Milý René, dnes se v sektoru Q7 objevil čmelák. Několikrát oblétl pampelišku a pak se posadil na bodlák. Chvíli se jen tak rozhlížel a pak se podíval na nebe... Bylo 17 března....

14.12.2008 v 22:14 | Karma: 13,22 | Přečteno: 924x | Diskuse| Ostatní

Jan Bucki

Služebka

René prošel krátkou chodbičkou a na jejím konci vytáhl z elektronické krabičky na zdi kartu. Hotelový pokoj potemněl. Otevřel dveře a vyšel na chodbu. Dveře za ním tlumeně cvakly.

9.12.2008 v 21:00 | Karma: 13,70 | Přečteno: 1604x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1342x
Jsem jeden z Vás a přesto trochu jiný. Jsem jiný jen tolik, kolik mi dovoluje prostředí, výchova a společenské konvence, které tlačí jak nové boty. A každý krok po hrbolaté cestě mimo hlavní tah bolí. Vždycky se nakonec na tu správnou vrátím, protože tak jiný zase nejsem. Ty úkroky stranou mě ale hrozně baví, takže kulhám a doufám, že budu mít pořád dost sil ty boty rozšlápnout a vydat se svou vlastní cestou.

Seznam rubrik